Vandring

Runt Hestraviken och Isaberg finns en mångfald av vandringsleder för skogsvandring i en vidunderlig natur. Ni väljer själva svårighetsgrad och tidsåtgång efter humör. En stilla promenad runt sjön? Eller passar det kanske bättre med en klättring uppför Jättestigen?

Vandring vid Hestraviken och Isaberg

Vandring är ett utmärkt sätt att komma naturen nära. Vandra till toppen av Isaberg, runt Algustorpasjön eller bara en kortare tur på våra leder längs sjöarna vid hotellet. Det finns också riktigt långa leder att följa som Järnbärarleden som går till Gnosjö och Gislavedsleden som är 10 mil lång från Kinnared i söder till Isaberg i norr. Kombinera gärna vandringen med att plocka svamp och bär under säsong.

Kartor finns att tillgå i receptionen och vi ger gärna förslag efter era önskemål

Här är tre tips vid hotellet

Passar perfekt för joggingturen med mjukt underlag och en lätt kuperad terräng. En del av slingan har fin utsikt över Isaberg och Algustorpasjön

Gå höger över vägbron och ta sedan vänster in vid det röda huset. Följ de röda markeringarna som finns uppsatta längs slingan.

2 km slinga, markerad med rött på kartan, papperskarta

En fin promenad där du efter halva sträckan kommer fram till en vacker strand, lämplig att duka upp picknickkorgen på.

Gå över järnvägen mot Vik, passera tre röda hus och ta sedan av grusvägen till vänster,efter kör sakta lekande barn skylten, följ den till du kommer till en avtagsväg till höger. Här kan välja att gå ner till stranden eller att fortsätta stigen längs vattnet tills den vänder upp mot Vikvägen igen.

1,5 km slinga, markerad med blått på kartan, papperskarta

En längre promenad genom Ettö naturreservat som erbjuder mycket vacker natur och flora. Här finns många vackra picknickplatser.

För att gå rundan medurs gå till slutet av vår trädgård och gå rakt över vägen, starta vid den svarta pricken och följ de rosa pilarna runt sjön. Moturs gå över vägbron ta in vänster vid det röda huset och följ de rosa pilarna.

9,5 km slinga lämplig för vandring, joggning och mtb-cykling markerad med mörkrosa på kartan, papperskarta

En brant klättring till toppen av Isaberg genom en häftig bergsklyfta. På vägen till stigningen är det en vacker slinga längs sjön.

För att gå rundan gå till slutet av vår trädgård och gå rakt över vägen, starta vid den svarta pricken och följ de rosa pilarna tills ni kommer till en grusväg. Då följer ni grusvägen ut till riksvägen (26). Korsa riksvägen till cykelvägen på andra sidan. Följ cykelvägen åt höger (nord) tills ni kommer till en stor port i berget. Till vänster om porten går en brant stig genom bergsklyftan. Följ den branta stigen tills ni ser utsikts tornet på toppen. Ta av leden upp till tornet. Sedan går ni skidbacken ända ner till campingområdet. I campingområdet finns en gångtunnel som ni går igenom. Följ sedan de rosa pilarna antigen åt vänster (norr) som följer runt sjön eller höger (söder) som är kortaste vägen till hotellet.

Den längre vägen runt sjön är 10,5 km och går man den rosa leden tillbaka igen är sträckan 6 km.

Slingan på kartan är markerad med mörk rosa och streckad mörkrosa, papperskarta

Kartor med längre leder

Karta Järnbärarleden, Hestra – Gnosjö 17 km PDF jarnbararleden_gnosjo-isaberg

Karta Gislavedsleden, Sebjörnarp-Hestra PDF GISLELEDEN+Sebjörnarp_Hestra

Naturkartan Gislaved digitalkarta med olika vandringar i Isabergs regionen Naturkartan vandring – länk

Vandring i Store Mosse Nationalpark

Store Mosse Nationalpark (20 km från Hestraviken) är den största myrmarken söder om Lappland. Ett eldorado för fågelskådare men även utmärkt för bara vandring. Det finns fågeltorn, stugor att värma sig i, picknickplatser och flera mil med märkta leder. Under hösten 2003 invigdes Naturum vid Store Mosse och där ges möjlighet att ta del av mossen historia och fantastiska djur- och växtliv genom en utställning. Genom panoramafönstren kan ni från första parkett skåda fågellivet, även de dagar vädret inte inbjuder till utomhusvistelse.

Det finns cirka 40 kilometer vandringsleder i nationalparken. Vandra över tallbevuxna rocknar och genom lövklädd kulturmark. Mitt ute på högmossen är det som att vara på en ödslig myr i Norrland. Tänk på att ha rejäla kängor eller stövlar, eftersom det är blött på många ställen.

Här följer några förslag för vandringar i Store Mosse Nationalpark

Leden startar vid naturum och är anpassad för synskadade, barnvagnar och rullstolar. Det finns en handledare längs med hela stigen. Först går den genom blandskog för att sedan växla över till björksumpskog. Den går ut till en plattform med bänkar och bord med utsikt över Kävsjöns gungfly. Det finns pappersguide och ljudguide till leden. Pappersguiden finns i en låda vid stigens början och ljudguiden finns att låna kostnadsfritt i naturum. Wibecksleden är ett verk av Föreningen Store Mosse Nationalpark. Den färdigställdes våren 2006.

1,2 km, 0,5 timme fram och tillbaka pappersguide

En kort barnslinga på 300 meter med frågor och svar. Den är rullstolsanpassad och ligger mellan parkeringen och naturum.

Vandringen kan påbörjas vid fyra olika entréer: naturum, Kävsjö, Svänö och Östra Rockne. Startar du vid naturum så finns där en pappersguide till hela sträckan. Den ligger i en låda vid parkeringen. Pappersguiden är gjord för att vandra medsols runt sjön. Det finns raststuga, eldplats och toalett vid Svänö. Leden går mest i skogen med avstickare till ett fågeltorn på Kävsjösidan och ett vid Svänö. På östra sidan av sjön kommer man in till själva högmossen och vid stigskälet går det att ta östra stigen och ansluta till svartgölsleden med rullstolsspång ut till Svartgölen. Tar du västra stigen kommer du på anslutningen till gungflyleden mot naturum så man behöver inte korsa väg 151.

13 km, 4,5 timmar, pappersguide

Leden utgår från Östra Rockneparkeringen intill väg 151. Det finns en pappersguide till leden. Den ligger i en låda vid stigens början Det är 1850 meter ut till svartgölen sedan samma väg tillbaka. Den följer rocknarna, (bevuxna sanddyner) till den breda träspången ut till Svartgölen. Ute vid gölen finns en stor ramp med bord och bänkar intill vattnet. Det är tillrättalagd vildmarkskänsla med tranor som trumpetar, grönbenor som varnar och rovfåglar som jagar. Det går utmärkt att ta sig ett dopp i gölen efter kaffet för den som så önskar.

3,5 km, 1,5 timme, rullstolsanpassad, pappersguide

Vid Häradsö kör man in mot Hagen. Parkeringsplats finns intill ladugårdsgaveln. Stigens första del är utanför nationalparken. Inne i parken följer leden den gamla strandlinjen efter Häradsö-sjön. Det är en ganska brant slänt mellan högmossen och sjön. Här häckar både tranor och sångsvan. I slutet av leden finns det en plattform med utsikt både över sjön och högmossen. I sjön häckar både tranor och sångsvan. I slutet av leden finns det en plattform med utsikt över både sjön och högmossen.

3,5 km  1,5 timme

Leden startar vid gångbron över järnvägen vid Kittlakull. Det är först vandring genom det gamla torvtäktsområdet. Därefter korsar man det stora diket och kommer ut på den riktiga orörda högmossen. Det är vandring på plankor cirka 1,5 km och här är det ödemarkskänsla och öppna vidder som gäller. Det finns en pappersguide till Lilla Lövö runt-leden. Guiden finns i en låda där trappan över järnvägen börjar.

På Lilla Lövö som består av berg och fastmark fällde stormarna mycket av granskogen och där finns nu en stor bröt med döda träd. Mängder med tickor, lavar och insekter frodas och fågellivet blomstrar på grund av all mat.

Efter Lilla Lövö kommer leden upp på rocknarna och följer dem söderut till torpet Lövö där övernattningsmöjligheter finns. Följer du rocknarna norrut kommer du tillbaka till Kittlakullbron och har vandrat Lilla Lövö runt.